איסור שהיה בלא כתובה

איסור מוחלט על בני הזוג לשהות יחדיו בלא כתובה

חכמים אסרו באיסור חמור על בני הזוג לשהות בלא כתובה. ואמרו חז"ל כל הבועל אישה בלי כתובה כאילו עשה בעילתו בעילת זנות. והביאור בזה: שעל בני הזוג לעגן את הקשר ביניהם עם הכתובה, והעדר הכתובה פוגם בתוקפם של הנישואין.  יש פוסקים שאמרו שהאיסור הוא רחב יותר וכולל גם את התייחדות בני הזוג בבית בלי כתובה. דעת פוסקים אחרים, שהאיסור הוא רק לחיות חיי אישות.

להניח את הכתובה במקום שמור אך נגיש

היות ואיסור חמור הוא לשהות בלא כתובה, לכן מוטלת החובה על בני הזוג להניח את הכתובה במקום המשתמר שלא תאבד. אך מאידך לדאוג שהמקום יהיה נגיש שיהיה ניתן לבדוק מעת לעת האם הכתובה אכן נמצאת במקומה או שמא חלילה אבדה ויש צורך לכתוב כתובה חדשה.

האם על הכתובה להיות מונחת בבית הזוג?

אין צורך להניח את הכתובה דווקא בבית שבו מתגוררים בני הזוג ויכולים להניחם למשמרת בבית הורי האישה או בכל מקום אחר שבו היא משתמרת אפילו בכספת של הבנק. וזוג צעיר שעוברים דירה לעיתים קרובות יש עדיפות שיעשו כך, שמא במעבר הדירה תאבד הכתובה. למרות שאין הקפדה על המקום שבו מונחת הכתובה, יש מן הפוסקים שכתבו שעדיף שלא לתת לבעל לשמור אצלו את הכתובה.  

 

מה יעשו בני זוג שאבדה כתובתם?

בני זוג שאבדה כתובתם עליהם לכתוב מהר ככל האפשר כתובה חדשה. אם אין זמן לכתוב כתובה כגון באמצע הלילה וכדומה,, יכול הבעל להתחייב בקניין סודר בפני שני עדים את כל חיובי הכתובה. יש להדגיש שפתרון זה מועיל רק בשעת הדחק שאין זמן לכתוב כתובה חדשה. וגם באופן שעשו קניין עליהם לפנות בהקדם לרב שיערוך עבורם כתובה חדשה.

כתיבת כתובה בכתב ידו של הבעל בלי חתימת עדים

יש פוסקים הסוברים שאם אבדה הכתובה ואינם יכולים לכתוב כתובה חדשה. יכול הבעל לכתוב בכתב ידו שהוא מתחייב את כל ההתחייבויות הכתובות בכתובה. גם לדעה זו מיד שיכולו לכתוב כתובה כשרה עליהם לעשות זאת. ויש פוסקים הסוברים שאין כתב ידו של הבעל מועיל במקום כתובה שכן אי אפשר לגבות עם מסמך שכזה מנכסים שמכר הבעל ללקוחות.

 

כתובה שאבדה בשבת

אם אבדה הכתובה בשבת וביום טוב שבהם אי אפשר לא לכתוב ולא לעשות קניין, מה יעשה? כתבו הפוסקים שימסור ליד האישה משכון בשווי של דמי הכתובה שהוא בערך 1821 שקלים ומיד בצאת השבת או החג יפנה אל הרב שיעשה לו כתובה חדשה.

מחלה האישה את כתובתה לבעלה האם מותר להם לשהות יחדיו?

אישה שמחלה את כתובתה לבעלה, נחשב הדבר כאילו אבדה הכתובה ועליהם לכתוב כתובה חדשה. נחלקו הפוסקים האם מחילת האישה בפה נחשבת מחילה או רק במקרה שבו כתבה על פתק שהיא מוחלת זה נחשב מחילה. לסוברים שדי במחילה פה. אם אמר האישה אני מוחלת את כתובתי לבעלה אפילו אמרה זאת בשעת כעס או מריבה, יש צורך בכתיבת כתובה חדשה. לדעת הפוסקים החולקים רק אם כתבה לו "אני מוחלת את כתובתי" רק אז נפסלת הכתובה הראשונה ויש לערוך כתובה חדשה.

 

מנהג כתיבת שתי כתובות

היות ויש איסור על בני הזוג לשהות בלא כתובה, נפוץ מנהג בארץ ישראל, לערוך שתי כתובות. כתובה אחת נמסרת לבני הזוג והכתובה השנייה נשמרת בידי הרבנות. לנוהגים כן, יש להקפיד לכתוב על הכתובה השנייה העתק. שכן בלא זה יש חשש שהאישה תוכל לגבות את הכתובה פעמיים. אולם דעת הרבה פוסקים שאין התיקון הזה מועיל, והכתובה השנייה אין בה ממש. ולכן גם אם עשו העתק של הכתובה, ונאבדה הכתובה שביד בני הזוג עליהם לכתוב לאלתר כתובה חדשה או לעשות את הפתרונות שהובאו לעיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *