שמות בכתובה

אופן כתיבת השמות בכתובה היא סוגיה רחבה והאריכו בה הפוסקים. ורב העוסק בסידור קידושין צריך להיות בקיא בדינים אלו ולדעת את הכללים בזה כדי שחלילה לא תצא טעות מתחת ידו. ובכל מקרה שעולה ספק עליו להיוועץ עם גדולי הפוסקים שיפסקו את פסוקם בזה.

שינוי השם בכתובה

ישנם מקרים שבהם החתן או הכלה משנים את שמם לרגל החתונה. לעיתים הדבר נעשה בהוראת רב למקפידים על צוואת רבי יהודה החסיד שאסר על נישואין שבהם לחתן ולחמיו או לכלה ולחמותה שמות זהים. השינוי המהיר בשמו של האדם מביא לכך שלפעמים אינו נקלט בפי מכריו שעדיין מכנים אותו בשמו הראשון. בעניין זה כתבו הראשונים שאם שינו השם נעשה שלושים יום לפני כתיבת הכתובה יש לכתוב את השם החדש בכתובה. אך אם השם הראשון עדיין בשימוש ויש שקוראים לחתן או לכלה בשמם הראשון, יש לכתוב גם אותו בכתובה

 

שינוי השם לאחר כתיבת הכתובה

בימינו נפוצה הסגולה לרפואה וכדומה של שינוי השם. ויש לדעת שיש לשינוי השם השלכות גם על הכתובה. על פי דעת חלק מהפוסקים בחלוף שלושים יום משינוי השם של אחד מבני הזוג, עליהם לכתוב כתובה חדשה עם השם החדש על פי הכללים האמורים לעיל. ודעתם שאם לא עשו כן אסור לבני הזוג לשהות יחדיו ודינם כמי שאין בידם כתובה. ויש שחלקו ואמרו שאומנם לכתחילה ראוי לכתוב כתובה חדשה אך אין זה מעכב את בני הזוג לשהות יחדיו.   

 

האם יש לקרוע את הכתובה הישנה במקרה של שינוי השם ?

בכתיבת כתובה חדשה לאחר שינוי השם, יש הכותבים את הנוסח בדומה לכתובה שאבדה. ויש מהפוסקים שכתוב שאין לכתוב נוסח זה בכתובה שנערכה מחדש מחמת שינוי השם.  ויותר מכך דעת רוב הפוסקים שאין מניעה להותיר בבית את הכתובה הקודמת עם השם הראשון ואין צורך לקרוע אותה. והסבירו זאת בכך שרק באופן זה תוכל האישה לגבות כתובתה מלקוחות שקנו מבעלה לאחר כתיבת הכתובה הראשונה. ויש לשאול מורה הוראה מובהק הבקי בכתיבת כתובה חדשה למען יורה את הדרך אשר יעשו בני הזוג. ולא כל חכם ואפילו היודע לסדר קידושין, בקי בדיני כתובה חדשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *