מהי תוספת כתובה
חוץ מסכום הבסיס שבכתובה, שלגביו נחלקו האם הוא מן התורה או תקנת חכמים, ישנה בכתובה התחייבות נוספת שהבעל מקבל על עצמו לשלם במקרים של גירושין או מוות. תוספת זו איננה ממש תקנת חכמים, אלא מנהג שהתקבל בכל תפוצות ישראל, וזכה להסכמתם ועידודם של הפוסקים, והפך לחובה ולחלק אינטגרלי מהכתובה.
מטרת תוספת הכתובה
הרעיון שעומד מאחורי תוספת הכתובה, דומה לנימוק ולפיו חכמים הם אלו שתיקנו את עיקר הכתובה: למנוע פירוק של המשפחה בקלות. ולמרות שכפי שהובהר לעיל, לאחר חרם רבינו גרשום, הבעל לא יכול לגרש את האישה בעל כורחה. עדיין יש תועלת בקבלת התחייבות כספית נוספת המעגנת ומייקרת יותר את מוסד הנישואין ומרחיקה את הסיכוי להתפרקות המשפחה.
הדרך להתחייב בתוספת הכתובה
לאור העובדה שחיוב תוספת הכתובה אינו מעוגן לא בתורה ולא בתקנת חכמים, יש צורך לדעת רוב הפוסקים במעשה קניין כדי לתת תוקף להתחייבות ולא ניתן להסתפק בכך שהחובה כתובה בשטר הכתובה. אולם יש מהפוסקים שסברו, שהיות והדבר הושרש כמנהג שכל עם ישראל קיבל על עצמו, אין שום צורך במעשה קניין, ודי בכך שהתוספת נרשמה בשטר הכתובה כדת וכדין.
סכום תוספת הכתובה
בראשיתו של המנהג לא היה סכום קבוע לתוספת הכתובה, וכל בעל היה מתחייה כרצונו אם מעט ואם הרבה. חכמי אשכנז החליטו לקבוע מסמרות, ולתקן סכום קבוע של תוספת לכל הכתובות. הנימוק: כדי לא לבייש את מי שאין לו. הסכום שנקבע: מאה זקוקים כסף צרוף לבתולה, וחמישים זקוקים כסף לאלמנה גרושה וכדומה. בימינו קיימת מחלוקת בין הפוסקים איך לשערך את הסכום הזה. יש הסוברים וכך נוהגים במרבית המקרים שהסכום הוא 3,600 לערך. אולם יש מן הפוסקים וכך נוהגים חלק מבתי הדין, שסוברים שהחישוב הנכון הוא-50,000 שקל לערך.
התחייבות על הנדוניה
בכתובה מתחייב הבעל באחריות על הנדוניה והנכסים שאשתו מכניסה לרכוש המשותף. בחלק מקהילות ישראל התקבל המנהג, שאין עושים שומה לאותם נכסים, אלא הבעל מתחייב בסכום קצוב של מאה זקוקים כסף. (על ערכו של סכום כזה כיום עיין לעיל). אולם יש קהילות שהעריכו באופן מקצועי את ערך הנכסים שהביאה האישה או שהוריה נתנו במתנה עבורה, וקצבו את הסכום בכתובה. התחייבות הבעל על הנדוניה משמעותה, שגם במקרים שבהם הנכסים אבדו, על הבעל יהיה לשלם את ערכם כפי שנקצב בכתובה. זאת כמובן במקרים של מוות וגירושין.
האם ניתן להוסיף על הכתובה
מנהג קהילות האשכנזים שאותו יסדו חכמי אשכנז, שאין להוסיף ולגרוע מסכום תוספת הכתובה שנקבעה. "תקנו תוספת אחד לעני ולעשיר, שלא לבייש את מי שאין לו" (ראב"ן כתובות). מנהג בני ספרד שרשאי החתן להוסיף על שיעור ההתחייבות המינימלי בכתובה כל סכום שיתרצו עליו הצדדים.
הערבות לתשלום חובות הכתובה
נכסיו של הבעל כולל הקרקעות והמטלטלים הם המקור לתשלום חובותיו בכתובה, במקרים שבהם-בגירושין או במוות של הבעל- אין כסף מזומן שממנו ניתן לגבות את ההתחייבות שהתחייב הבעל לאישה בכתובה.
.
תוספות שונות לכתובה
האם ניתן להוסיף בכתובה התחייבויות שונות שאינן עוסקות בנושאים הכספיים? בעניין זה ישנה מחלוקת מנהגים בין בני אשכנז לבני ספרד. בכתובות של בני אשכנז המנהג הוא שלא להוסיף שום התחייבות הנוגעת למשל ליציאה לחו"ל של הבעל ללא הסכמת האישה וכדומה. יש פוסקים מבני אשכנז שאף החמירו לפסול כתובה שיש בה התחייבויות מסוג זה, בטענה כי אין מקומם בתוך שטר הכתובה.
לעומת זאת בכתובת בני ספרד המנהג הוא לכלול התחייבויות נוספות כדוגמה שלא יישא אישה נוספת ללא הסכמת אשתו. בחלק מקהילות הספרדים אף נהגו להשביע את הבעל על עמידה בהתחייבות שנתן. בעניין השבועה לבני ספרד יש מחלוקת בין הפוסקים, וכל אחד יעשה כפי הוראת רבו המובהק.